Aktuelt / Advarer mot ny humanitær katastrofe sør i Syria

Advarer mot ny humanitær katastrofe sør i Syria

Tusener er sendt på flukt de siste dagene. Sivile må beskyttes og nødhjelp må komme frem.
Sivile drevet på flukt på grunn av kampene i Daraa leter etter trygge steder hvor de kan sette opp telt i uformelle leire. Opptil 50.000 mennesker har blitt tvunget til å flykte i løpet av litt over en uke og trenger desperat et trygt sted å oppholde seg, vann og mat. Foto/CARE.

27.06.2018: En militær offensiv i Sør-Syria har sendt titusener av sivile på flukt fra Øst-Daraa til områder nær grensen til Jordan, der den humanitære situasjonen er elendig og behovene for grunnleggende tjenester og hjelp vokser hver dag.

– Den kraftige bombingen i Øst-Daraa er en direkte trussel mot livene til sivile og hjelpearbeidere. Familier som nylig er blitt sendt på flukt har behov for helt grunnleggende hjelp, som vann, mat og et sted å søke ly. Vi har sett lignende situasjoner tidligere i Syria og frykter at Daraa vil lide samme skjebne, sier Hamdi, en hjelpearbeider som jobber for en syrisk organisasjon som støttes av CARE.

En annen syrisk organisasjon som CARE støtter melder om at en hjelpearbeider ble drept i et bombeangrep mens han var på jobb.

– Kraftige sammenstøt og bombing av befolkede områder har ført til store bølger av folk som blir sendt på flukt. De fleste av disse er kvinner, barn og eldre, som nå befinner seg i overfylte leire. Disse leirene mangler helt grunnleggende tjenester. Rent vann er mangelvare. Folk trenger desperat vann og et sted å søke ly, sier Iman, en annen hjelpearbeider basert i Daraa.

I områder hvor kampene har eskalert er hjelpearbeidere ikke lenger i stand til å levere nødhjelp til den sårbare befolkningen. CAREs partnerorganisasjoner leverer fortsatt nødhjelp, inkludert mat og kontanter, i andre områder hvor sikkerhetssituasjonen tillater det.

– Sivile betaler prisen for enda en militæroffensiv. Det vi tidligere har sett i Aleppo, det nordlige Homs og Øst-Ghouta skjer nå i sør, hvor byer blir bombardert daglig og mennesker blir sendt på flukt og ikke får dekket helt grunnleggende behov som vann og husly. CARE ber alle parter om å sørge for at sivile beskyttes og at den humanitære hjelpen kan komme frem, sier Wouter Schaap, CAREs landdirektør i Syria.

– Vi understreker overfor at alle parter i konflikten at internasjonal humanitærrett krever at sivil infrastruktur beskyttes, særlig skoler og sykehus, legger han til. FN anslår at nærmere 50.000 mennesker er blitt tvunget på flukt i Daraa siden 19. juni.

For intervju, kontakt:

Fatima Azzeh, kommunikasjonssjef for Syria-krisen

Tlf: +962 79 711 7414

E-post: fatima.azzeh@care.org

For mer informasjon, kontakt:

Mah-Rukh Ali, kommunikasjons- og samfunnssjef i CARE Norge

E-post: mahrukh.ali@care.no