Aktuelt / #Metoo er ikke over

#Metoo er ikke over

Hva har vi lært av metoo-kampanjen, og hvordan kan vi ta det videre? Det var tema for debatt på Ullensaker bibliotek onsdag 11. april.
Fra venstre: debattleder Trine Kjus, Gry Larsen, Gunn Enli, Kim Edgar Karlsen og Arne Jensen.

I panelet satt Gunn Enli, professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo, Arne Jensen, generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Kim Edgar Karlsen, psykolog og forsker og Gry Larsen, generalsekretær i CARE Norge.

Kampanjen har spredd seg til alle kontinenter. I oktober 2017, like etter at den begynte, hadde mer enn 45 prosent av amerikanske Facebook-brukere en eller flere venner som hadde postet #metoo.

– Det er to grunner til at dette har blitt globalt. Den ene er at så mange opplever seksuell trakassering og overgrep. Den andre er at noen kvinner har fortalt sine historier, sånn at så mange andre har turt å komme etter, sa Gry Larsen.

Kronikk: #AidToo: Huset trenger en storrengjøring.

Gunn Enli kalte det et «tidsskille», fordi sakene tas på alvor og seksuell trakassering har fått nyhetsverdi.

Kronikk: Seksuell trakassering har fått nyhetsverdi.

I debatten sa Arne Jensen at metoo-kampanjen hadde vært en øyeåpner også i mediene, og at ledere i bransjen må ta ansvar for å bryte ned negative kulturer. Også Gry Larsen understreket lederansvaret og at vi ikke er «ferdige» med metoo selv om oppmerksomheten etter hvert avtar.

– Dette er bare begynnelsen. Nå er det opp til oss å ta kampanjen videre, og vi må se det i sammenheng med den større kampen for kvinners rettigheter verden over, sa hun. 

Flere måter å bidra på


Her er vi


Vi er til stede i 90 land, mens CARE Norge har et
spesielt ansvar for ni.

DR Kongo | Myanmar | Tanzania | Rwanda | Burundi | Niger | Mali | Afghanistan | Syria

Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker

Finn oss på sosiale medier


Facebook icon  Twitter icon  Youtube icon  Instagram icon