Aktuelt / Friheten til å bestemme selv

Friheten til å bestemme selv

Odette kunne ikke lese kjærlighetsbrevene fra kjæresten og fryktet at han skulle gå fra henne. Nå kan hun tjene penger og komme seg rundt uten hjelp. Neste steg er å lære engelsk.
Odette (til venstre) og Epiphane delte sine historier foran flere hundre deltakere under seremonien der de mottok diplomet som beviser at de har bestått lese-, skrive- og regneopplæringen. Alle foto: Anders Sætra/CARE.

Odette Nyirahabimana (39) har vært analfabet store deler av livet og har kjent på mye skam og problemer. Som da hun var ung og kjæresten skrev et kjærlighetsbrev til henne, som hun måtte få hjelp til å lese. Hun var redd for at kjæresten skulle forlate henne hvis han fant ut at hun ikke kunne lese og skrive.

Det gjorde han ikke. Etter hvert fikk de barn, men da oppsto nye problemer. Når barna kom hjem fra skolen med karakterkortene kunne ikke Odette lese dem. De lurte på hvorfor moren deres ikke kunne hjelpe til med leksene, slik foreldrene til andre barn gjorde.

– Barna sa: «Mamma ser ikke på karakterkortet mitt». Det var nedslående, sier hun.

Etter hvert ble hun med i en spare- og lånegruppe i Muhanga-distriktet der hun bor, sør i Rwanda. Hun ville påta seg vervet som kasserer, men ble ikke valgt. Hun manglet ferdighetene hun trengte for å gjøre jobben.

– Jeg gikk glipp av mange muligheter på grunn av at jeg er analfabet. Så fikk jeg høre at det ble satt opp et lese-, skrive- og regneprogram der jeg bor, og jeg registrerte meg med en gang. Nå har jeg bestått og er veldig lykkelig, sier hun.

CARE møter Odette under en seremoni der hun og flere hundre andre av deltakerne i programmet har fått det offisielle beviset på at de har bestått og kan lese, skrive og regne.

Nå har hun endelig blitt valgt til kasserer i spare- og lånegruppen. Planen fremover er å ta opp et lån for å starte sin egen virksomhet.

– I tillegg skal jeg bli bedre til å lese og skrive. Etter hvert vil jeg lære meg engelsk, sier Odette.

Foran familie, venner og andre tilskuere demonstrerte Epiphanie hva hun har lært i løpet av de siste ni månedene.
Foran familie, venner og andre tilskuere demonstrerte Epiphanie hva hun har lært i løpet av de siste ni månedene.

Epiphanie Yankurije (48) delte sin historie foran publikum under seremonien sammen med Odette og har opplevd mange av de samme problemene. Det begynte med at hun var den eneste datteren i en familie med syv barn. Brødrene ble sendt på skolen, men Epiphanie fikk beskjed om å holde seg i hjemmet og hjelpe til.

Når brødrene kom hjem fra skolen kikket hun i bøkene deres, men skjønte ikke noe av hva som sto der. Moren døde da hun var ni år gammel.

– Da ble jeg nødt til å ta mer ansvar hjemme. Faren min bestemte at jeg måtte jobbe mer og overta ansvaret fra moren min, sier hun.

Da hun ble eldre fant hun en kjæreste som også var analfabet. De ville gifte seg, men måtte betale for seg fordi de ikke kunne lese og skrive. Familiene bidro med nok penger til at de fikk gjennomført det.

De begynte som bønder og skaffet seg kyr, men slet med å holde oversikt over inntekter og utgifter. I tillegg fikk de barn, men verken Epiphanie eller mannen kunne hjelpe barna med skolearbeidet.

– De spurte alltid: «Hvorfor gikk du ikke på skole, mamma?». Jeg tenkte at hvis jeg bare fikk muligheten, så ville jeg lære meg å lese og skrive.

En dag fikk hun høre om lese-, skrive- og regneprogrammet og ble oppfordret til å melde seg på.

– Jeg var motivert, og når du er motivert kan du få til mye. Jeg fulgte timene veldig tett og gjorde ekstraarbeid hjemme på kvelden, sier hun.

Nå er det lettere å selge landbruksproduktene på markedet og reise til andre byer uten å måtte spørre om hjelp fordi hun ikke kan lese skilt. Hun har tatt opp lån i spare- og lånegruppen for å kjøpe griser og jordlappen de dyrker. Neste steg er å bygge et hus hun kan drive virksomheten fra.

Epiphanie lyser opp når hun snakker om fremtiden.

– Jeg er selvsikker nå. Folk stoler på meg – det gjorde de ikke før. Jeg kan lese, skrive og regne og gjøre alt jeg trenger i hverdagen. I fremtiden har jeg lyst til å lære språk, sånn at jeg kanskje kan lese og snakke engelsk, sier hun.

 

Grieg Foundation og CARE i Rwanda:

  • Grieg Foundation har støttet CAREs arbeid i Rwanda siden 2009. Siden 2011/2012 har de støttet programmet «Literacy and Numeracy for Women’s Empowerment Project», som gir lese-, skrive- og regneopplæring til voksne rwandere, de fleste av dem kvinner.
  • Siden oppstarten har omtrent 60.000 bestått opplæringen. I løpet av 2020 skal minst 90.000 mennesker har fullført. Myndighetene i Rwanda har satt seg som mål å avskaffe analfabetisme blant voksne innen 2020.
  • Deltakerne møtes to ganger i uka over en periode på ni måneder. Etter endt undervisning må de bestå en prøve for å bevise at de har nådd målene.
  • Deltakerne rekrutteres fra spare- og lånegrupper. Ferdighetene de tilegner seg gjør at mange får mer ut av deltakelsen i spare- og lånegruppene, ved at det blir lettere å starte eller utvide virksomheten når de kan lese, skrive og regne. 

Flere måter å bidra på


Her er vi


Vi er til stede i 90 land, mens CARE Norge har et
spesielt ansvar for ni.

DR Kongo | Myanmar | Tanzania | Rwanda | Burundi | Niger | Mali | Afghanistan | Syria

Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker

Finn oss på sosiale medier


Facebook icon  Twitter icon  Youtube icon  Instagram icon