Aktuelt / - Utfordringen er ikke lenger å skaffe kunder

- Utfordringen er ikke lenger å skaffe kunder

I et lite fabrikklokale én mil utenfor Ngozi, Burundis tredje største by, har Gisèle full kontroll over produksjonen. I tre år har hun ledet en bedrift som foredler korn, nøtter og bønner til attraktive produkter.
gisele-burundi
Gisèle overlater ikke noe til tilfeldighetene. Varene som produseres skal holde høy kvalitet. Foto: Eirik Natlandsmyr / CARE

Gisèle Ndabemeye utstråler stor autoritet der hun med én hånd gestikulerer for å fortelle om bedriften, og peker og dirigerer med den andre for å holde effektiviteten oppe. Den store kvernen har denne dagen hatt tekniske problemer, og må snarest komme i gang for å møte den store etterspørselen.

Bedriften er et resultat av CAREs entreprenørskapsprosjekt i Burundi, der talenter fra spare- og lånegruppene får bli med på å starte en bedrift. CARE bidro med starthjelp og nødvendig oppfølging, men det drives nå selv av Gisèle og de ansatte.

- Vi har alle bakgrunn fra forskjellige spare- og lånegrupper, og fikk derfra mulighet til å bli med å starte bedriften, forteller Gisèle.

Nå har bedriften hele 21 ansatte. For de aller fleste er dette deres første betalte jobb. For de ansatte ble døren til arbeidslivet åpnet med spare- og lånegrupper.

- I starten fikk vi opplæring i ernæring, landbruk og foredling av matvarer. CARE bidro med å kjøpe inn maskinene til produksjonslokalet, sier Gisèle.

Bedriften har nå 21 ansatte, for de fleste er dette deres første betalte jobb. Foto: Eirik Natlandsmyr / CARE
Bedriften har nå 21 ansatte, for de fleste er dette deres første betalte jobb. Foto: Eirik Natlandsmyr / CARE
Kundene strømmer til

Som ny bedrift fikk de en treg start. Selv om produksjonen var god, var interessen lav, og salget gikk dårlig. Noe måtte gjøres. Som del av oppfølgingen fra CARE fikk de ansatte kurs i markedsføring og hvordan tiltrekke flere kunder.

- Vi brukte radio for å reklamere for produktene, og vi reiste også mye rundt selv med smaksprøver for å vise frem det vi hadde, forteller Gisèle.

Produktene falt i smak, og vi så interessen øke. Flere henvendte seg til oss og lurte på hvor de kunne få tak i mer. For å øke tilgangen leide de et lokale nær markedet i Ngozi så folk kunne handle produktene samme sted som andre varer.

- Nå har vi en egen ansatt som bare jobber med markedsføring. Utfordringen er ikke lenger å skaffe kunder, men å klare å produsere nok til å møte etterspørselen, forteller Gisèle stolt.

Nå sendes det hver måned ut 400 kg ferdig bearbeidede produkter fra bedriften. Ulike typer mel, frø og nøtteblandinger, og soyaprodukter er noe av det som produseres her. Gisèle forteller at det soya-grøten som er det mest populære, og at en nøtte- og frøblanding er veldig ettertraktet som kontorsnacks i byene, særlig i Bujumbura.

Store ambisjoner

Nå er bedriften en del av økonomien i Burundi, betaler skatt og er knyttet til bankvesenet. Gisèles ambisjoner stopper ikke her, de skal vokse videre. Det vil avhenger av at de klarer å øke produksjonen, noe Gisèle mener både krever større lokaler, og at mer av inntektene kan investeres i råvarer.

- Vi har nå store leiekostnader, så vi sparer til å kunne kjøpe et eget større lokale for å kunne bruke mer på å øke produksjonen, forteller hun.

Det store målet for Gisèle er å bli så stor at det de kan selge produktene sine internasjonalt. Da kan ikke noe overlates til tilfeldighetene. Alt må holde ypperste kvalitet. For å få lov til å selge produktene utover Burundis grenser krever det at myndighetene godkjenner at varene følger strenge standarder.

- Vi har søkt om dette, og er nå i en prosess for å bli godkjent, forteller hun optimistisk.

 

Korn, bønner, nøtter og mais foredles til ferdige produkter, blant annet mel. Foto: Eirik Natlandsmyr/CARE

Se kun: Nyheter | Blogginnlegg

Finn oss på sosiale medier


Facebook icon  Twitter icon  Youtube icon  Instagram icon