Aktuelt / CARE-ansatte i sikkerhet

CARE-ansatte i sikkerhet

Genève, 6. september, 2016: Sent mandag kveld 5. september gikk en væpnet gruppe til angrep foran hovedporten til CARE International sitt kontor i Kabul.
care_horiz_2c1

Hendelsen fortsatte gjennom natten og det ble påført skader på bygget der CARE holder til. CARE vurderer situasjonen forløpende og det er fortsatt usikkert hvem som var det direkte målet for angrepet.

- Først og fremst er vi lettet over at alle våre ansatte i Kabul er trygge. De blir nå kontrollert og vil motta støtte etter behov , sier Wolfgang Jamann, generalsekretær og direktør i CARE International. Denne hendelsen viser virkeligheten av den daglige volden som afghanske familier blir utsatt for og at de humanitære behovene fortsatt er enorme.

Ifølge FN har over 5100 sivile blitt drept eller skadet av den pågående konflikten i første halvdel av 2016. Over åtte millioner mennesker i Afghanistan har behov for humanitær bistand og lider av underernæring, manglende helsetjenester og kontinuerlig flukt. Flertallet av de fordrevne er kvinner og barn.

- Situasjonen for humanitært arbeid har blitt mye mer risikofylt de siste årene, spesielt i områder der det er intens konflikt. Til tross for dette er vi opptatt av å fortsette det viktige arbeidet vi gjør i Afghanistan så snart som mulig. Når det er sagt, er vi heldige at ingen ble alvorlig skadet eller verre, og som en organisasjon vil vi fortsetter å understreke at en sterk linje må gå mellom militære og humanitære operasjoner, sier Jamann.

CARE er en uavhengig humanitær organisasjon som driver lang­siktig utviklings- og nødhjelpsarbeid for å hjelpe fattige mennesker i Afghanistan. CARE startet sitt humanitærearbeid i Afghanistan i 1961.

Mediekontakt:
Kommunikasjonssjef
Hilde Vanvik
hilde.vanvik@care.no

Om CARE:

CARE en ledende humanitær organisasjon som bekjemper global fattigdom. CARE har i over seks tiår gitt livreddende hjelp når en krise inntreffer og hjelper lokalsamfunn etter krisen er over. CARE har spesiell fokus på kvinner og barn, som ofte er uforholdsmessig hardt rammet av katastrofer. Hvis du vil vite mer, kan du gå www.care.no .