Aktuelt / Et uakseptabelt forslag

Et uakseptabelt forslag

Forslaget fra Russland og Syria om å sette opp såkalte humanitære korridorer ut av østlige Aleppo er skremmende og uakseptabelt.
rs4689_southernsyriarecentdistribution2.jpg

Pressemelding:  Dette er en uttalelse fra 39 syriske, regionale og internasjonale humanitæreorganisasjoner om Russland og Syria sitt forslag om å etablere såkalte humanitære korridorer ut av Aleppo.

Forslaget fra Russland og Syria om å sette opp såkalte humanitære korridorer ut av østlige Aleppo er skremmende, forslaget kan også ansees som feilaktig basert på humanitært grunnlag. Dette må sees på som en advarsel for den internasjonale Syria Support Group (ISSG) om å raskt øke innsatsen for å få slutt på brutale og ulovlige angrep på sivile.

En ekte humanitær operasjon ville ikke tvunget innbyggerne i Aleppo til å velge mellom å bli gjenværende i et angrepstruet og beleiret område eller flykte inn i armene på angripere. Ingen skal bli tvunget til å flykte eller forbli. FN-tiltak må på plass for å sikre og overvåke sikkerheten og beskyttelse av frivillig evakuering.

Man er langt fra å kunne avverge en humanitær katastrofe i Aleppo, og vi er svært bekymret for at forslaget om en humanitær korridor er en advarsel på den betydelige risikoen som gjenstår for sivile. Et tilbud om en "trygg passasje» betyr ikke at de som blir igjen er legitime militære mål. Byen kan ikke få lov til å bli scenen for et massedrap.

Hvis Russland er seriøse om å ville avverge en humanitær katastrofe i Aleppo bør de støtte FNs krav om en umiddelbar 48-timers humanitær pause for å sikre trygg, uhindret og umiddelbar humanitær tilgang - både for at bistand skal komme inn til Aleppo og for at sivile kan forlate byen frivillig . Så lenge bombingen og væpnede kamper fortsetter, i fravær av noe ekte tillitskapende tiltak, kan det ikke forventes at sivile skal stole på sikkerheten i disse foreslåtte korridorene. Innsatsen til ISSG må fokusere på å få en varig våpenhvile, og få en umiddelbar slutt på de uakseptable angrepene på sykehus og sivile mål.

Undertegnet:

1. ASML
  2. AWO International
  3. BINAA
  4. Bridge of Peace
  5. The Council for Arab-British Understanding (CAABU)
  6. CARE International
  7. CCFD-Terre Solidaire
  8. Christian Aid
  9. Doctors of the World UK
  10. EuroMed Rights (EMHRN)
  11. Global Centre for the Responsibility to Protect