Aktuelt / #kjærepappa vant prestisjetung pris i New York

#kjærepappa vant prestisjetung pris i New York

Oslo, 20.04-2016: CARE Grand Price for sin kampanjefilm #kjærepappa under New York Festivals innen kategorien Public Service Announcements.
kjrepappa.jpg

Prisen ble tatt imot i New York av representanter fra CARE i USA. Gry Larsen, Generalsekretær CARE Norge, sier seg både glad og stolt over at #kjærepappa har vunnet den prestisjetunge prisen.

– Det gjør at filmen, og ikke minst filmens budskap, får enda større rekkevidde og oppmerksomhet. #Kjærepappa har vært en enorm suksess og vi er glade for at den fortsetter å engasjerer kvinner og menn i hele verden. For oss i CARE gir prisen oss enda større motivasjon i jobben med å engasjere menn i kampen mot vold mot kvinner. Men prisen er først og fremst en stor anerkjennelse til alle som har bidratt med hjerter, hjerner og masse gratis arbeid for at vi skulle få frem det viktige budskapet filmen har. Det er vi veldig takknemlige for, sier Larsen.

Filmen har gått verden rundt og har over 200 millioner visninger. Filmen har også blitt oversatt til svensk, engelsk, spansk, fransk, tysk, italiensk og mandarin.  Den fem minutter lange kortfilmen viser krenkelsene og volden mange jenter og kvinner møter gjennom livet. Budskapet i filmen er at menn er, kan og bør være positive rollemodeller og ta aktivt avstand fra vold. Vold mot kvinner er et av verdens mest utbredte menneskerettighetsbrudd. Én av tre kvinner globalt vil i løpet av livet bli utsatt for vold. Denne volden kjenner ingen grenser, den rammer kvinner i alle samfunnslag og i alle aldre.

Anders Waage, administrerende direktør i Schjærven Reklamebyrå er også fornøyd.

– Vi er naturligvis glade over at #Kjærepappa får internasjonal anerkjennelse og at Care får ytterligere fokus på saken sin. Og vi er stolte av, og med, teamet som har levert en film som har truffet hjerter over hele verden. At filmen, som er på fem minutter, har over 200 millioner visninger er unikt i Norsk målestokk, og viser hvor stort engasjement man kan skape med relevant kreativitet, sier Waage.

Kortfilmen er laget av Schjærven Reklamebyrå . Produksjonsselskapet Tangrystan har stått for produksjon av filmen, regi av Jakob Ström og foto av Andres Rignell.

For mer informasjon kontakt:

Hilde Vanvik, kommunikasjonssjef
Tel: (+47) 900 89 483