Aktuelt / Millioner rørt av CAREs kortfilm

Millioner rørt av CAREs kortfilm

CAREs kortfilm #Kjærepappa har gått viralt. – Vi har truffet en nerve, sier generalsekretær Gry Larsen.

Den fem minutter lange kortfilmen viser krenkelsene og volden mange jenter og kvinner møter gjennom livet. Til sammen har filmen pr januar 2016 nådd over 150 millioner views! Den er vist i alle verdensdeler, og har blitt piratoversatt til en hel rekke språk, som kurdisk og koreansk. I tillegg til svensk, norsk og engelsk, har vi nå laget tysk, fransk og spansk oversettelse av voiceoveren. Det begynte i Skandinavia, da journalisten Emanuel Karlsten ba om å få dele kampanjefilmen på sin side. Dette fikk pressen med seg i begge land, og så tok det av.

– Det er helt tydelig at vi har truffet en nerve med denne kampanjen. Vold mot kvinner som samfunnsproblem får vanligvis ikke den oppmerksomheten det fortjener. #Kjærepappa-kampanjen har ført til et uvanlig sterkt engasjement, og det er vi veldig glade for, sier generalsekretær i CARE, Gry Larsen. 

Positive rollemodeller

Vold mot kvinner er et av verdens mest utbredte menneskerettighetsbrudd. Én av tre kvinner globalt vil i løpet av livet bli utsatt for vold (WHO). Og denne volden kjenner ingen grenser, den rammer kvinner i alle samfunnslag og i alle aldre. Selv i Norge er én av fem kvinner blitt utsatt for vold av en partner (NKVTS). Budskapet i filmen er at menn er, kan og bør være positive rollemodeller og ta aktivt avstand fra vold.

– I Norge har vi mange flotte mannlige forbilder, men vi trenger at enda flere engasjerer seg mot vold mot kvinner. De må delta i debattene og si ifra i vennegjengen, i familien og på arbeidsplassen. Jo flere som gir klar beskjed om at nedlatende bemerkninger om kvinner er skadelig, jo bedre, oppfordrer Larsen. 

– Vi har hatt flere kampanjer for å bekjempe vold mot kvinner tidligere, men vi har aldri opplevd at så mange menn har støttet og delt en slik kampanje. Fedre er, bør og kan være gode rollemodeller for sine sønner og døtre og ta et aktivt standpunkt mot kjønnsbasert vold, sier Larsen. 

Internasjonal kampanje

Kampanjen er støttet av Norad og er CAREs bidrag til den årlige internasjonale «16 Days of Activism»-kampanjen som engasjerer tusenvis av mennesker i over 150 land. Målet er å opplyse om omfanget av vold mot kvinner, utfordre politikk og praksis som gjør kvinner mer utsatt for voldshandlinger, og oppfordre til mer omfattende forebyggingsarbeid.

Kortfilmen er laget av Schjærven Reklamebyrå. Produksjonsselskapet Tangrystan har stått for produksjon av filmen, regi av Jakob Ström og foto av Andres Rignell.

Vil du vite mer? Besøk www.kjærepappa.no

Flere måter å bidra på


Her er vi


Vi er til stede i 94 land, mens CARE Norge har et
spesielt ansvar for 9.

DR Kongo | Myanmar | Tanzania | Rwanda | Burundi | Niger | Mali | Afghanistan | Syria

Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker Map markerMap marker

Finn oss på sosiale medier


Facebook icon  Twitter icon  Youtube icon  Instagram icon